italy-2015-florence

ИТАЛИЯ, 2015 –ФЛОРЕНЦИЯ Пътуване с изследване на събития и обекти, свързани с иновативните подходи в образованието по изкуства през целия живот

Столица на Тоскана е град на поети, мислители и художници, част от фундамента на европейската и световната култура, основен винопроизводителен и важен селскостопански район. Почти във всяко палацо е експонирана част от културния живот на града и областта. Опашките пред всяка историческа забележителност са гигантски, но всеки чака търпеливо, за да се докосне до една частица общочовешка цивилизация, да се докосне до вечността. 

При посещението на екипа в Археологическия музей, освен експонатите, най-атрактивни са групите от малки ученици, всяка със своя униформа, водени от преподаватели, с характерния шум, съпътстващ детското любопитство, преминаващо много бързо в тишина, породена от респект към експонатите и разказите на екскурзоводите. Неусетно се разбира неделимата връзка между хора, градове и събития. Убеждаваме се, че „музеят е едно от средствата, до които всяко поколение прибягва, за да извърши жертвоприношение към поколенията, които идват след него”. Тези групи от жадни за знания деца ни накараха да направим равносметката от изследването на събития и обекти, свързани с иновативните подходи в образованието по изкуства през целия живот.

За екипа беше важно посещението в най-старото художествено училище в Европа, вероятно и в Света – Академията за изящни изкуства. Институцията е основана от Великия херцог на Тоскана Козимо I Медичи през 1563 г. Създава се и художествена галерия, където студентите могат да се запознаят с художественото наследството на „старите майстори“.

Учейки се, и сега, те са заобиколени – в ателиета, по коридори, под колоните на двора – от оригинали и оригинални гипсови отливки на класиците. Оригиналът на Микеланджеловия Давид, заедно с „Робите” са в Акадамията. Днес там се обучават над 1200 студенти от цял свят. От завършилите курса се очаква да продължат тази традиция, да я преосмислят от неокласическа гледна точка, да повишават изискванията към естетическия вкус, който е запазена марка на пазара на произведения на изкуството и промишленноста. Освен класическия начин на обучение застъпени са и много иновативни програми. Важен елемент е работа с алтернативни материали. Изключително се набляга на рециклирането на отпадъците. Това се прави в съдействие с общината на Флоренция, която има конкретен план за положително въздействие върху манталитета на общността за възстановяване и повторно използване на отпадъците. Тези иновации са заинтригували и други общини, които са предложили да станат партньори на Академията за изящни изкуства за преобразуване на техните отпадъци в арт произведения, което, от своя страна е стимул за студентите в тези им занимания. Този тип партньорство им носи стипендии и предложения за работа. Провинциалните власти държат на факта, че Италия не е страна само на старини, но и на иновативни методи и практики за опазване на културното наследство и създаване на нови форми на изкуство. Съответно дават сигнали към студентите и бизнеса за осъществяване на нови форми на заетост.

Studio Art Centers International – SACI Florence, създадената през 1975 г. от Жул Майдоф американска образователна и културна институция, предоставяща образователни услуги в сферата на съвременните визуално-пластичните изкуства, дизайн и модата е другата институция, която предизвика интереса на екипа. Осъществена мечта на американски художник, фулбрайтов стипендиант. Образователната институция, която той създава има за цел да подпомогне  студентите в търсенето на ателиета, даваща сертифицирано образование в областта на изобразителното изкуство, дизайна и  други изкуства, освободени от  рамките на институциите. Според Жул Майдоф мисията на SACI е да предоставя на студенти и докторанти предизвикателства, повишаващи жизненият им опит в центрове на класическо и ново изкуство като Флоренция, свързани с традиционни и съвременни изкуства, дизайн, консервация и реставрация и история на изкуството. Студентите имат директен достъп до вековете италианската култура чрез широка гама от курсове за високи академични постижения. Голяма част от средствата от проектите, които институцията печели за изпълнение от учащите, повторно се инвестират в образованието на младите творци. От 1975 г. над 10 000 ученици са посещавали SACI. Отдел „Опазване” към SACI работи по много шедьоври от Възраждането, които дават възможност на обучаваните да се учат, докато всъщност възстановяват творби на някои от най-великите майстори на италианското изкуство. Не случайно възпитаниците на тази институция вземат дейно участие по реставрирането на исторически обекти, увредени от наводнението преди двадесетина години.

От едно „рисковано начинание“ според думите на самия Жул Майдоф, имайки предвид, че Италия през 70-те години се е смятала за рискова, несигурна държава, с течение на годините Studio Art Centers International, се е превърнало в институция, ползваща се с доверието на общината на Флоренция, на провинция Тоскана и на цяла Италия.

Пътуването ни из старините на Флоренция доведе екипа до една знакова за града сграда – Палацо Медичи – дом-крепост на известната фамилия, управлявала града и областта столетия. Там се изявяваше един от най-известните италиански съвременни художници –  Патрицио Ландолфи. Помолихме го да сподели с нас някои особености от артистичния живот на творците във Флоренция, начините за организиране на изложби в такова знаково място, отношението на всякакъв тип влас към културните прояви и възможностите за сътрудничество от страна на частния бизнес.

Говорейки за съдействието на градските власти маестро Ландолфи ни изясни, че за всеки творец е чест и знак за особена почит от страна на кметството, когато му се предоставя възможността да изложи свои творби в Палацо Медичи. Изброи и показа спонсорите – дълъг списък – като се почне от президента на републиката, та се стигне до самата градска управа, дори и Метрополитена на Флоренция. Още по-дълъг бе списъка на частните фирми, финансирали издаването на каталога и осъществяването на конкретната изложба. Защото, макар пространството да се предоставя без заплащане от страна на градските власти и Дирекцията по култура на Флоренция, рамкирането на произведенията са скъпо перо за всеки творец. Не пропусна да отбележи за предоставените му от спонсори-винопроизводители вина за откриването на изложбата – всеки регион държи на местното си винопроизводството. Разбира се, той намекна за това, че известността му е помогнала за всичко това, но сподели, че е принцип на бизнеса да оказва съдействие на творците в региона, независимо от името, което са си създали, независимо от Въобще, в Италия се инвестира в изкуство.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *